- Cultural - nr. 138 / 16 Iulie, 2008 Iata o intrebare legitima a unui viitor realizator de emisiuni culturale TV. Raspunsul meu ar fi foarte simplu: normala. Dar realizatorul TV vrea altceva: "Am nevoie de arsenal scriitoricesc pentru ca am mare nevoie de idei. Emisiunea trebuie sa fie ceva exploziv, sa atraga toate spiritele de calitate din Romania!". Incep sa ma limpezesc. Realizatorul nostru nu stie ce vrea, vrea "idei mari", vrea sa atraga "toate spiritele…". Nu cred ca vrea o emisiune culturala, ci una exploziva, nu vrea normalitate, vrea senzatii, daca se poate tari! Cred ca a gresit genul. Nu se poate sa astepte cineva de la emisiunile culturale sa fie "explozive"? Ce-ar insemna explozive!? Scandaluri literare, dezvaluiri senzationale din viata scriitorilor, artistilor, cancanuri? Cui vrea sa i se adrese emisiunile sale culturale? Sigur, ducem dorul unor emisiuni culturale de calitate, cu idei, facute cu profesionalism, cu orizont larg de cuprindere, diverse, care sa antreneze oameni de cultura din toata tara si nu doar din Bucuresti. Apoi, ar fi de dorit ca astfel de emisiuni sa se difuzeze la ore "normale", nu dupa ce "se bate miezul noptii in clopotul de-arama"… Apoi, ar fi de asteptat ca astfel de emisiuni sa fie facute cu tragere de inima, nu "la norma", ca sa se "umple" timpul emisiunii. In emisiunile culturale e de asteptat sa se regaseasca fenomenul cultural in toata complexitatea sa, cat mai multi oameni de cultura, dar si consumatori de cultura, intr-un parteneriat cerere-oferta, parteneriat care sa presupuna nu coborarea stachetei cat mai jos, ci ridicarea telespectatorului, prin educatie estetica, la alt nivel de intelegere si emotie. Dar emisiunile culturale presupun o strategie bine articulata, dinamism, retea de corespondenti… Cheltuieli…Emisiuni culturale statice, realizate in studio, cu invitati, sunt cele mai ieftine, cele mai simplu