Când euro creşte comparativ cu leul, toate produsele raportate la valuta europeană se scumpesc. De două săptămâni, euro a început să scadă. Normal ar fi să se ieftinească produsele din import şi serviciile percepute în euro.Moneda europeană se depreciază continuu faţă de leul românesc, de două săptămâni încoace. Cursul stabilit de Banca Naţională a României (BNR) şi valabil ieri a fost de 3,5794 lei pentru un euro, în scădere cu 10 bani faţă de începutul lunii şi cu circa 20 de bani faţă de începutul lunii martie 2008, când moneda europeană era cotată la 3,7617 lei. Tot în jurul valorii de 3,7 lei pentru un euro s-au situat la început de an cotaţiile valutei despre care vorbim, spre disperarea tuturor celor care au avut de plătit facturi, bunuri sau servicii în euro. De două săptămâni, euro îşi continuă scăderea faţă de leu. Cum euro este moneda de referinţă în economia românească, toate preţurile produselor şi tarifele la servicii se raportează la valuta europeană.
Valul de scumpiri La fiecare scumpire a euro, fie şi numai temporară, operatorii români percep majorări de tarife, respectiv de preţuri la produsele aduse de peste graniţă, în special la cele din Uniunea Europeană. Deci la creşterea euro, cresc preţurile acestor produse aproape instantaneu. În România ultimilor ani ne-am obişnuit ca majorările de preţuri la combustibili să fie „servite“ potenţialilor clienţi sub sintagma „a crescut cotaţia euro în raport cu leul“. Iar dacă se scumpeşte combustibilul, nici producătorii autohtoni nu mai stau pe gânduri şi majorează preţurile la produsele interne. Un lanţ de scumpiri din care singurul perdant este buzunarul consumatorului. Când euro creşte, firmele care plătesc marfa la extern în valuta europeană au de pierdut. La fel şi cei care au de achitat rate bancare în valută.
Ar trebui să urmeze ieftiniri În mod firesc, dacă acum euro se află în căde