» "Cod rosu" pentru industria navala din Romania — din cauza triplarii pretului tablei navale in ultimii 5 ani, constructorii risca sa piarda lupta de pe piata internationala.
» Damen Galati va trece de la construirea vapoarelor comerciale la nave speciale
si militare.
Cresterea pretului la tablele navale pune probleme serioase santierelor navale din Romania, care, daca nu vor aplica o schimbare de strategie, risca sa ajunga la faliment. In acest moment, pretul tablei navale a ajuns la 900 euro/tona, inregistrand o crestere fara precedent. "In 2003, cand am inceput constructia seriei de 22 de nave portcontainer de 800 TEU, pretul tablei navale era de 375 euro/tona, iar acum, cand am ajuns la a saisprezecea nava din serie, pretul tablei este de 900 euro/tona", spune directorul santierului Damen Galati, Gelu Stan. Principalii competitori sunt santierele din Orientul Indepartat, unde pretul tablei este mult mai mic. Spre exemplu, in China, pretul tonei de tabla navala este la jumatate fata de cel de pe piata europeana. santierul Damen Galati a incercat sa cumpere tabla navala din China, dar chinezii si-au protejat industria navala impunand taxe foarte mari pentru exporturile de tabla navala.
In aceste conditii, Grupul Olandez Damen, care detine si santierul de la Galati, a hotarat sa schimbe strategia santierului, de la constructia de nave de transport, de mare tonaj, care inseamna si o mare cantitate de tabla inglobata in constructie, catre navele speciale, cu o foarte mare complexitate tehnica: "In Europa preturile au crescut, competitia cu santierele navale din Orientul Indepartat isi spune cuvantul si de aceea vom incerca sa schimbam putin tipul de nava pe care il vom construi aici, la Galati, catre nave mai complexe, mult mai sofisticate, ca sa ramanem competitivi fata de santierele din Orientul Indepartat", ne-a declar