Muzeul de Arta din Cluj-Napoca a oferit in luna iulie, pentru prima data publicului sau, o selectie din opera lui Eugen Craciun (1922-2001) marcand etapele esentiale ale creatiei acestui artist singular, nascut la Piatra Neamt, student al maestrului Corneliu Baba, devenit apoi bucurestean prin propria optiune.
Samanta acestei expozitii au constituit-o cele cateva lucrari donate muzeului clujean de sotia si fiul artistului, Michaela Nica-Craciun si Daniel Craciun, care au decis, cu o generozitate care le este proprie, sa faca cunoscuta publicului bogata creatie mostenita, oferind acum spre expunere si alte lucrari pe care le detin.
Traseul expozitiei jaloneaza tematic si stilistic o opera configurata de un spirit sintetic, ordonator, surprinzator prin diversitatea etapelor pe care le-a urmat. Cronologic, selectia debuteaza cu lucrarile pictate in cheie realista in anii '70, care contin subtile si ironice trimiteri la precaritatea vietii sau festivismul propagandistic strident al perioadei de acutizare a crizei determinate de instaurarea dictaturii clanului Ceausescu. Putini, prea putini artisti au riscat la fel ca Eugen Craciun sa fie luati la ochi de "tovarasii" care vegheau la linistea poporului pictand tablouri cu aluzii atat de evidente la incapacitatea regimului comunist de a asigura minimul existential cotidian.
Pe un colt de masa, nu de bucatarie, ci una de salon, direct pe draperia bej zace trofeul, carcasa unui pui vinetiu, din aceia pentru care "oamenii muncii" faceau cozi de la cinci dimineata. E inconjurat de silueta catorva oua - delicatesa rara in aceeasi epoca, a caror procurare insemna alte ore de ghionturi la magazine. In stanga, o parte dintr-un firav calorifer ne aduce aminte ca acesta era mereu rece, indiferent de anotimp. Sarbatoarea victoriei care insemna procurarea acestor alimente este marcata sarcastic de floarea solitara "im