Lumea post 11 septembrie i-a facut si mai vizibili pe intelectualii publici musulmani. În virtutea traditiei locale a prezentei publice a elitelor, ei se afl au însa deja în constiinta publica
Lumea post 11 septembrie i-a facut si mai vizibili pe intelectualii publici musulmani. În virtutea traditiei locale a prezentei publice a elitelor, ei se afl au însa deja în constiinta publica din SUA si Europa, la început ca "traducatori" ai Islamului. Invers, în lumea musulmana, sunt populari pentru introducerea conceptelor politice occidentale în culturile islamice.
De ce numarul impresionant de teologi, predicatori, politicieni, scriitori musulmani în Topul 100 publicat de FP-România nr. 4, si, de altfel, în mai toate clasamentele similare în lume?
Dincolo de valoarea obiectiva a produselor activitat ii fi ecaruia în parte, refl ectorul public sta asupra lor pentru un prim motiv simplu: cel mai vândut, dezbatut, controversat subiect din zona publica, astazi, este islamul.
Topurile de acest gen sunt în mare masura "sub vremuri", refl ecta domeniile si subiectele de interes la zi, iar de câtiva ani atentatele de la WTC sau din Europa si razboaiele din Irak si Afganistan au declansat marea dezbatere privind întelegerea islamului si dialogul între civilizatii.
Translatori musulmani
În special intelectualii musulmani, fi e ei scriitori ori universitari, au fost rapid chemati sa explice islamul si transferati din biblioteci si think tank-uri în paginile ziarelor si pe ecranele televizoarelor. În special prin intermediul mass-media au devenit din intelectuali - intelectuali publici.
O parte din secretul popularitatii celor mai multi dintre intelectualii musulmani inclusi în topul FP sta în nevoia de explicatii pentru istoria în desfasurare. Asta e valabil în special pentru publicul occidental care a votat numele lor. @N_P