Cea mai mare rata a fluctuatiei de personal, de aproape 80%, se inregistreaza in retail, ceea ce inseamna ca din 100 de oameni 80 aleg sa plece din companie in interval de un an. Pe urmatoarele locuri se situeaza call centerele - unde fluctuatia poate aju
Angajatii din retail, cei din call centere, agentii comerciali, casierii sau reprezentantii de vanzari sunt angajatii care isi schimba cel mai des jobul. Fie ca e vorba de un salariu mai mare sau de o pozitie mai avantajoasa, mutarile dese ale acestor angajati afecteaza serios industriile din care fac parte. In prezent, nu exista nicio companie care sa nu fie afectata de fluctuatia de personal.
Pe termen scurt si lung, companiile sunt dezechilibrate de plecarile dese si repetate ale angajatilor. Devine foarte greu sa construiesti o echipa in conditiile in care 70% dintre angajati sunt noi. La nivel de costuri, acestea se dubleaza sau chiar se tri-pleaza atunci cand trebuie sa recrutezi oameni pentru a-i inlocui pe cei care pleaca si sa ii formezi pe cei nou-intrati in companie intr-un interval cat mai scurt de timp. "Costurile pe care le implica fluctuatia de personal nu sunt deloc de neglijat, pentru fiecare angajat care paraseste o companie ele insumand, pe de-o parte, costurile aferente plecarii acestuia, cum ar fi timpul alocat pentru gasirea unei solutii de a acoperi postul pana la angajarea unui inlocuitor, supraincarcarea cu sarcini a colegilor, dar si costurile pe perioada cat postul este vacant, adica productivitatea pierduta de companie, costuri aferente recrutarii, angajarii unui inlocuitor si formarii acestuia", spune Ana Dumitru, director de resurse umane al Carrefour Romania, cel mai mare operator de hipermarketuri de pe piata romaneasca, dupa valoarea vanzarilor.
Schimbarea de job inseamna automat bani in plus la salariu. Desi pe termen scurt angajatii care practica s