Cresterea preturilor la benzina si motorina pe piata locala de la inceputul anului, desi accentuata de barilul de petrol care a depasit record dupa record, este cea mai mica fata de tarile din regiune.
De la inceputul anului si pana in iunie, preturile la benzina au crescut in Romania cu circa 13% pentru cel mai solicitat tip de carburant din aceasta categorie, respectiv benzina Euro-Super 95, in timp ce cresterea consemnata de pretul la motorina a fost de aproximativ 19%, potrivit .
Ungaria, de exemplu, a inregistrat o crestere a pretului la benzina de 19%, in timp ce motorina a ajuns sa fie mai scumpa cu 24%. Bulgaria a avut o ascensiune a preturilor la pompa cu 15% in cazul benzinei si cu 21% in cazul motorinei.
"Un posibil motiv ar fi acela ca asistam la o segmentare a pietei regionale. Variatiile de pret pot diferi de la regiune la regiune si depind de relatia cerere-oferta, relatie facuta de piata. In acest context, Romania si Europa Centrala si de Vest pot fi analizate ca piete separate", spun reprezentantii grupului petrolier ungar MOL.
Romania ramane una dintre tarile care inregistreaza si cele mai mici tarife atat in regiune, cat si in Uniunea Europeana.
Astfel, cu un pret mediu de 1,12 euro pe litrul de benzina si 1,21 euro/litrul de motorina, Romania se situeaza pe penultimul loc in Uniunea Europeana, unde media este de 1,46 euro/ litrul de benzina si 1,44 euro/litrul de motorina.
Situatia se va modifica pe termen lung odata cu cresterea ponderii importatorilor, dar si din cauza necesitatii de aliniere a taxelor percepute cu cele inregistrate la nivel european. In prezent, aproximativ 50% din pretul la pompa reprezinta taxe si accize care sunt preluate de statul roman.
Cresterile de pret ridica problema suportabilitatii consumatorului roman, in conditiile in care Produsul Intern Brut (PIB) pe cap de lo