Destinul literar al lui Ion Vianu (nascut in 1934) este, fara indoiala, spectaculos. In cativa ani, in plina ofensiva a unei noi generatii de prozatori al carei mit e autoscrierea, nu-i usor sa impui un stil, un ton, o taietura si o atmosfera inconfundabile, lucrand simultan pe etaje diferite: romanul-conglomerat, stufos, arborescent, greu ca pamantul (Caietele lui Ozias, 2004, si Vasiliu, foi volante, 2006, din anuntata trilogie Arhiva tradarii si a maniei) si, respectiv, romanul-povestire, aerisit, cizelat, atragator ca un cocteil de vara (Paramnezii, 2004, iar acum Necredinciosul*). "... Eu sunt douamiist printre saizecisti, am fost contemporan cu un eseist ca Matei Calinescu, un poet ca Nichita Stanescu, un romancier ca Nicolae Breban, dar abia acum public fictiune" - marturiseste scriitorul pe manseta cartii aparute in frumoasa colectie de la Cartea Romaneasca, netezind cu discretie drumul comentatorului. Probabil ca dupa Necredinciosul nu va mai fi nevoie de asemenea precautii. Micul roman e o reusita capabila sa castige deopotriva critica si publicul cititor cu exotismul sau de fictiune internationala, intr-un story simplu, ingenios si fluent. Acestea sunt atuurile de piata ale romanului, gratie carora Necredinciosul a avut deja parte de mai multe recenzii elogioase. Romanul place de la primele randuri, pentru ceva ce in urma cu zece ani ar fi facut dezastrul unei carti: dezinteresul fata de verosimil. Mult mai antrenat pentru plonjeul in fictiune, cititorul de azi evadeaza cu placere in meandre psihologice nefixate istorico-geografic, in cautarea condimentelor rare de care existenta cotidiana duce lipsa. Ca finalul nu e tocmai indemanatic, ca povestirea se turteste in ultima parte intr-un joc prea apasat al coincidentelor si explicitarilor - e mai putin important. Pana acolo, suspansul functioneaza perfect, iar readucerea cu