Care sunt argumentele infiintarii unui Institut de Istorie a Religiilor in Romania? Intai un argument de europenitate. In toate tarile civilizate din lume exista institute, catedre care se ocupa de stiinta religiilor, in diverse forme. La noi exista o neta intarziere in privinta asta si lucrul e cu atat mai greu de inteles, cu cat suntem o tara care a produs in secolul trecut figuri impozante ale disciplinei. Ma gandesc la Mircea Eliade, ma gandesc la Ioan Petru Culianu, dar si la Arion Rosu, sau la Sergiu Al George, asta ca sa ramanem in perimetrul secolului trecut. Mergand inapoi, dam peste Nicolae Milescu Spataru, peste Dimitrie Cantemir si peste numerosi alti "pionieri", pe care, de altfel, intentionam sa-i inventariem intr-un dictionar inclus deja in planul institutului. Exista un Institut de Studii Orientale. Da. Asta a fost etapa dintai si oarecum esuata a acestui proiect. El s-a nascut in 1990, sub directia lui Radu Bercea. Institutul de Studii Orientale a ramas un timp la Ministerul Culturii, unde se si nascuse, dupa care a fost evacuat, asa incat a ajuns la Primaria orasului Bucuresti, unde e greu de inteles ce loc putea sa aiba o asemenea institutie. Rezultatul a fost ca el a fost evacuat si de acolo, in urma unor manevre nu tocmai limpezi, asa incat la ora asta el este o mica sectie a Bibliotecii Municipale. Lucrul grav este ca acel institut obtinuse biblioteca pariziana a lui Mircea Eliade si ca la ora asta acea biblioteca e inabordabila, impachetata undeva in spatiul Bibliotecii Municipale. In Romania, oamenii devin institutii Astazi, in aceasta formula, cu alti oameni, avem garantia ca acest proiect nu va esua? In masura in care poti avea garantii pe termen lung in Romania, eu cred ca putem avea aceste garantii, pentru ca, de data asta, e un institut intemeiat sub auspiciile Academiei Romane. Nu stiu vreun caz in care institut