Două filiale ale Institutului Cultural Român, din SUA şi Germania, au atras atenţia românilor din diaspora după ce au fost acuzate că promovează activităţi artistice cu puternice tente sexuale şi antisemite, precum şi membri ai fostei Securităţi. În Statele Unite ale Americii, John Gabrian Marinescu a publicat astăzi, în New York Magazin, un articol despre ultima expoziţie organizată de conducerea ICR din New York, "populată de figuri sinistre ale căror porţiuni intime sunt puternic scoase în evidenţă".
În opinia autorului, "expoziţia nu ne face cinste noua, românilor, şi nici artei sau culturii noastre. Cu atât mai mult, ea nu va contribui niciodată la schimbarea imaginii României în bine". Evenimentul este organizat Galeria Română, la intrarea principală în Consulatul General al României din New York, clădire în care are sediul şi Misiunea Permanentă a României pe lângă Naţiunile Unite.
Cei trei artişti menţionaţi, "Nuclear Fairy" (Linda Barkasz), "IRLO" (Laurenţiu Alexandrescu) şi "Omar" (Marwan Anbaki) sunt cunoscuţi în România datorită operelor apaţinând curentului street art, prezent în Bucureşti, Cluj, Arad sau Timişoara.
Svastică şi sex în vitrină
John Gabrian Marinescu anunţă că a vizitat expoziţia şi face în articolul său o scurtă descriere a obiectelor incluse în cadrul iniţiativei estivale intitulată "Libertate pentru leneşi" ("Freedon for lazy people"):
"Pe pervazul unei ferestre au culcat o păpuşă din cârpă, înfăţişând un tânăr de 14-15 ani, fără haine, cu organul genital vizibil.
Spre dreapta stă un urangutan, cu chipul negru (probabil o aluzie la negrii Americii), culcat, întins pe spate, cu un schelet uman deasupra.
Pe un scaun pliant (lângă păpuşa cu organe genitale masculine) se află un obiect nedefinit (ca formă), iar pe spătarul scaunului stă li