Singura autostrada care va lega Romania de o alta tara a UE va fi gata, cel mai devreme, peste 4 ani.
Romania ar putea avea o legatura rutiera directa cu UE, la standard de autostrada, de-abia din 2012. In 2004, in platforma sa electorala, Alianta D.A. a promis cel putin „prima cale din autostrada Nadlac-Deva-Sibiu-Pitesti, inclusiv variantele ocolitoare Pitesti, Sibiu, Sebes, Orastie si Deva“, adica 459 de kilometri de autostrada. In anii scursi nu s-a facut mai nimic. Mai precis, au fost necesari patru ani pentru asigurarea finantarii pentru aproximativ 40 de kilometri de autostrada intre Timisoara si Arad, pentru organizarea a doua licitatii, inca nedefinitivate, si pentru realizarea catorva studii de fezabilitate.
Pe majoritatea tronsoanelor, lucrarile vor demara de-abia in 2010, deoarece anul viitor va fi dedicat obtinerii aprobarii UE pentru finantarea lucrarilor din fonduri structurale, organizarii de licitatii si negocierii unei concesiuni dificile intre Pitesti si Sibiu.
Cum realizarea unui tronson de autostrada dureaza intre 24 si 36 de luni, in functie de complexitatea si lungimea acestuia, rezulta ca autostrada va fi gata integral cel mai devreme in 2012-2013. Romania ar putea avea o intarziere de un an fata de Ungaria, care s-a angajat ca in 2012 sa aduca la granita noastra, adica la Nadlac, autostrada Budapesta-Szeged-Mako. Singurul tronson de autostrada pe care proiectul este ceva mai avansat este Arad-Timisoara.
Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) a precalificat sase consortii pentru faza a doua a licitatiei, iar la jumatatea lunii august vor fi deschise ofertele financiare. Valoarea lucrarilor este estimata in jurul a 270 de milioane de euro, dintre care 200 de milioane vin dintr-un imprumut acordat de Banca Europeana de Investitii (BEI), iar restul de la bugetul de st