Ca, in ultimele zile, petrolul s-a ieftinit neasteptat de mult, nu mai este un secret pentru nimeni. Pana aici, totul pare OK: un petrol mai ieftin duce la reducerea presiunii pe inflatie si poate genera “dezmortirea” articulatiilor, deja anchilozate, ale economiei globale si ale consumatorilor. Insa, cat va mai dura acest picaj?
Cotatia futures a barilului de petrol, dupa ce a inregistrat un nou record istoric la 147,27 dolari pe baril, pe 11 iulie, a scazut de atunci cu peste 15% la 124,48 dolari.
Motivatii recente ale mass-media:
- datele despre stocurile de petrol ale SUA, recent publicate, au aratat o scadere a acestora de 1,56 milioane de barili, cu mult peste estimarile din piata;
- in acelasi timp, stocurile de benzina au crescut cu 2,85 milioane de barili iar cele de produse distilate cu 2,42 milioane;
- Bloomberg afima ca cererea de combustibili se afla la cel mai mic nivel din luna ianuarie 2007;
- uraganul Dolly nu va afecta major capacitatile petroliere din SUA.
In afara de cele mentionate mai sus, as adauga cateva aspecte:
- scaderea cotatiei barilului de petrol a inceput inainte de aparitia pe firmament a uraganului Dolly;
- daca la baza picajului pretului petrolului sta scaderea cererii de combustibili, adica un consum mai mic pentru cetatenii si companiile din Statele Unite, atunci “bucuria” pietelor de capital din ultimele zile pare exagerata;
- daca scaderea vine de la teama ca marjele cerute pentru contractele Futures pe petrol vor fi marite, iarasi am un dubiu. Pana si Ben Bernanke, saptamana trecuta, declara ca “trebuie avuta o mare atentie cu posibilele noi reglementari, pentru a nu distruge lichiditatea din piete” si ca ceva propuneri concrete vor sosi abia prin august, deci nimic iminent;
- daca, pe de alta parte, ne luam dupa d