Sau de ce am uitat materialele naturale
Multă vreme, cu siguranţă chiar prea multă vreme, am fost îndoctrinaţi şi cu ideea că betonul este un soi de zeu al construcţiilor, că nimic nu este trainic, frumos şi cu adevărat patriotic, dacă nu e ridicat pe sute, mii de metri cubi de beton armat. De la structură pînă la cele mai elementare sau artistice finisaje, de la garduri la simple chioşcuri de grădină, totul trebuia făcut din beton, din panouri sau stîlpi prefabricaţi, din forme turnate în cofraj unde cimentul, în amestecuri mai simple sau mai savante, trebuia să fie materie prima obligatorie.
Sau de ce am uitat materialele naturale
Multă vreme, cu siguranţă chiar prea multă vreme, am fost îndoctrinaţi şi cu ideea că betonul este un soi de zeu al construcţiilor, că nimic nu este trainic, frumos şi cu adevărat patriotic, dacă nu e ridicat pe sute, mii de metri cubi de beton armat. De la structură pînă la cele mai elementare sau artistice finisaje, de la garduri la simple chioşcuri de grădină, totul trebuia făcut din beton, din panouri sau stîlpi prefabricaţi, din forme turnate în cofraj unde cimentul, în amestecuri mai simple sau mai savante, trebuia să fie materie prima obligatorie.
Forme industrialeToate acestea aveau o anume noimă, ele trebuiau să răspundă unui anume tip de industrializare forţată. Marile combinate care produceau anumite materii prime aveau nevoie de o piaţă de desfacere sigură. Forţa de lucru potenţată cu anumite calificări trebuia să alimenteze şantierele patriei, trebuia canalizată şi distribuită în mod "ştiinţific". Poate acum le ducem dorul (deşi mulţi dintre ei muncesc şi cîştigă o pîine albă prin ţările Europei occidentale) cohortelor de fierari-betonişti, dulgheri, subingineri constructori care erau marii maeştri sau simpli executanţi ai "simfoniilor din beton". Acest stil (oribil) al formelor indu