Noul vehicul va cântări 20 de tone şi va fi folosit la transportul de materiale pe Lună.
Agenţia spaţială a Federaţiei Ruse, Roscosmos, a prezentat recent primele imagini oficiale ale viitoarei navete spaţiale ruso-europene, un vehicul cu echipaj uman care va înlocui actualul Soiuz, utilizat drept „cărăuş“ pentru Staţia Spaţială Internaţională (SSI). Naveta, care va permite Europei să participe direct la transportul de echipaj şi de materiale în spaţiu, a fost concepută să care patru oameni pe Lună, la concurenţă directă cu sistemul american Ares/Orion.
Spre deosebire de vehiculele cu echipaj anterioare, noua navetă va utiliza retrorachete la aterizare. În unele privinţe, capsula seamănă cu următoarea generaţie de vehicule americane, Orion. Naveta ruso-europeană, care va cântări între 19 şi 20 de tone, poate transporta şase persoane pe orbită terestră joasă sau patru într-o eventuală misiune selenară. Una dintre cele mai neobişnuite trăsături ale capsulei par să fie duzele propulsie şi trenul de aterizare de dedesubtul ei.
ESA cu modulul, Rusia cu racheta
Specialistul rus Anatoli Zak, cel care a şi desenat pentru public cum va arăta vehiculul, spune că rachetele de sub capsulă vor asigura o aterizare lină după o reintrare în atmosferă la viteză foarte mare. Agenţia Spaţială Europeană (ESA) negociază de multă vreme cu Roscosmos construirea în comun a unui Sistem de Transport Spaţial al Echipajului (CSTS - Crew Space Transportation System).
„Dacă ESA şi Roscosmos ajung la o înţelegere, Europa va livra modulul de serviciu al acestei nave spaţiale, iar Rusia va face restul“, a apreciat Zak. Modulul de serviciu, care este componenta cea mai importantă, va utiliza tehnologii - precum sistemul de propulsie - create iniţial pentru Vehiculul Automatizat de Transfer (ATV), o navetă telecomandată creată recent pen