Magazinul Gastronom No. 1 vinde sifon, ceai în cutii galbene, „de epocă“, oţet la litru şi carne de porc la conservă
Cu toate că în Rusia anului 2008 se poate cumpăra orice, de la cele mai exotice mâncăruri la cele mai scumpe băuturi, consumatorul rus nu tânjeşte decât după „bunătăţile” din vremea Uniunii Sovietice. La cererea nostalgicilor, magazinul de lux Gastronom No. 1 a lansat o linie de produse din era sovietică, scrie publicaţia britanică The Telegraph. Magazinul, recreat în urma fotografiilor de epocă, cu placaje de marmură şi corpuri de iluminat art-deco, este găzduit în incinta centrului comercial GUM din Piaţa Roşie din Moscova. Alături de caviarul cel mai scump şi şampania cea mai fină, cei care au bani îşi pot aminti cum era când nu aveau de niciunele.
Cumpărătorii pot cumpăra ceai indian împachetat în cutia galbenă, decorată cu un elefant, pe care mai toţi ruşii şi-o amintesc din vremea copilăriei. Alături stau piramide din cutii de lapte condensat îndulcit şi carne de porc la conservă, toate ambalate în cutiile anoste şi deseori bicolore care amintesc de „estetica” sovietică. Vizitatorii magazinului mai pot alege între o jumătate de litru de oţet sovietic şi echivalentul lui italian, oţetul balsamic cel mai fin – de zeci de ori mai scump. „Multe produse din vremurile comunismului nu erau neapărat delicioase – este mai mult o chestiune de nostalgie”, îşi explică fenomenul Ilya Brodsky, în vârstă de 30 de ani. Tânărul susţine că aceste produse îi amintesc de vremuri „mai bune”.
„În vremurile sovietice, chefirul se vindea în sticle care erau sigilate cu o foiţă de aluminiu. Erau plăcute şi uşor de deschis”, rememorează el. „Oamenii vor să-şi aducă aminte de vremurile bune, cu prieteni adevăraţi, o vreme când iarba era mai verde şi soarele strălucea mai tare”, susţine şi milionarul Albert Popkov, fondatorul reţelei sociale Odnoklassni