In 1967, revista Science publica articolul lui Lynn White, The Historical Roots of Our Ecological Crisis, in care se reprosa iudeocrestinismului faptul de a fi "divinizat" omul si eliminat lumea pagana, initiind astfel criza ecologica, iar ecologistul radical A. Leopold sustinea ca se impune abandonarea acestei traditii, care vedea natura ca pe un bun ce ne apartine si nu ca pe o comunitate la care apartinem. Ca o reactie la o atare pozitie, Biserica Crestina, indeosebi cea Catolica si-a construit treptat o pozitie proprie in privinta crizei environmentale, ajungand pana la a organiza congrese internationale pe aceasta tema, asa cum s-a intamplat recent la Zaragoza, in cadrul Expozitiei Mondiale a Apei. Papi, precum Ioan Paul al II-lea sau Benedict al XVI-lea, au exprimat pozitii oficiale si au facut gesturi directe in favoarea unei intelegeri crestine adecvate a raportului omenirii cu mediul, ultimul afirmand recent, cu ocazia Zilelor Mondiale ale Tineretului din Australia, nevoia unei "ecologii morale". Doctrina sociala a Bisericii Catolice proclama ca atat omul, cat si natura reprezinta fructul creatiei lui Dumnezeu, ca acestea nu constituie realitati oarbe, fara esenta si fara logos, ci sunt dotate cu autonomie proprie, pe care omul, fiinta libera si autoconstienta, trebuie sa o descopere si sa o respecte. Numai in masura in care stie si intelege sa se ingrijeasca de sine insusi ca fiinta psihosomatica si sociala, omul poate sa o faca si fata de fiinta naturii, in privinta careia trebuie sa se manifeste precum un custode grijuliu pentru a o gestiona in acord cu esenta si teologia ei. In sfarsit, destinul omului este Dumnezeu, iar cel al naturii, de a fi casa omului, una in care el este stapan, dar nu exploatator si despot, o casa care serveste in chip umil omenirea, dar care, din cauza diferentei ontologice care exista in