O autostrada nu poate fi finalizata mai repede de 5-6 ani, din momentul in care se ia decizia de construire a proiectului pana se livreaza, in conditiile in care exproprierile, devierea utilitatilor si acordul de mediu intarzie procesul de executie, potri
Licitatiile care vor fi realizate anul acesta vor cuprinde peste 160 de kilometri de autostrada - sectoarele Comarnic-Brasov, Timisoara-Arad, Cernavoda-Constanta, centura Sibiu si centura Arad- vor atrage investitii de peste 1,7 miliarde de euro, insa nu vor putea fi finalizate mai devreme de trei ani. De altfel, si pregatirea unui proiect pana la finalizarea licitatiei dureaza circa trei ani, pana se face studiul de fezabilitate, se atrage finantarea, se obtine acordul de mediu si se deruleaza proiectarea. Ulterior, executia dureaza in medie inca doi-trei ani, din cauza procesului greoi de expropriere, a descarcarilor arheologice si a devierii utilitatilor, explica Orban. La toate acestea pot interveni ritmul greoi de mobilizare a constructorului si criza de forta de lucru calificata.
In aceste conditii, cum poate fi redus timpul de executare a unei lucrari de autostrada? "Aplicarea contractului cu toate clauzele, respectarea graficului de executie si verificarea modului in care se lucreaza sunt principalele metode care trebuie aplicate pentru finalizarea la timp a unui proiect", spune Orban.
In timpul mandatului sau, Orban a livrat 51 de kilometri de autostrada, reprezentand tronsonul Drajna-Fetesti si centura ocolitoare a orasului Pitesti.
"Cand am devenit ministrul transporturilor in mai 2007 am gasit lucrarile la centura Pitesti la 53%, desi se lucra deja de trei ani, iar restul a fost finalizat in sase luni. Tot in mandatul meu a fost inaugurat tronsonul de autostrada Drajna-Fetesti, dupa ce am pus o presiune constanta pe constructori", afirma ministrul transporturilor,