Cererea interna alimentata de creditele de consum tine motorul economiei romanesti turat la maxim, sustine Oxford Business Group intr-un studiu publicat recent, ceea ce pune sub semnul intrebarii in ce masura apetitul de consum este sustenabil pe termen mediu. Potrivit studiului citat, Romania ocupa in acest moment locul doi in Europa Centrala si de Est ca pondere a creditului de consum in PIB.
La nivelul curent de aproximativ 15% din PIB, piata creditului de consum depaseste piete financiar-bancare mai consolidate, precum cele ale Turciei, Republicii Cehe si Poloniei. Datele BNR arata ca, in aprilie curent, valoarea totala a acestui tip de credite a atins 62,1 miliarde de lei sau 17,4 miliarde de euro in echivalent, ceea ce reprezinta o crestere de 40% fata de aceeasi perioada din 2007.
Cererea interna este, alaturi de investitiile straine, principalul motor al cresterii economice a tarii, arata studiul citat, care exemplifica prin evolutia vanzarilor de autoturisme. Circa 150.000 de autoturisme noi au fost inmatriculate in primele 6 luni din 2008, aceasta in timp ce aceeasi piata auto a suferit un declin de 7,9% in medie la nivel european din cauza scaderii cererii de profil din Spania si Italia si a scumpirii carburantilor.
Steven Cornelius van Groeningen, presedinte al Raiffeisen Bank Romania, a declarat pentru OBG: „Economia este alimentata de cheltuielile de consum, increderea consumatorilor este inalta, salariile sunt in crestere, iar cu o rata a somajului in zona Bucurestiului apropiata de zero, oamenii nu sunt ingrijorati ca nu vor fi capabili sa-si plateasca deocamdata imprumuturile“.
Studiul OBG arata ca, date fiind marimea pietei - 22 milioane de locuitori, a doua din zona ECE - si gradul de intermediere financiara departe de nivelul din vestul Europei, creditul de consum are un potential urias in cadrul afaceri