Balcic, unul din "centrii" energiilor creatoare si de adanca reflectie asupra istoriei, este legat cu otgoane de numele Reginei Maria si de traditia Casei Regale Romane de a se reculege doar in locuri pe care Dumnezeu le-a binecuvantat prin frumusete si smerenie. De aceea, expozitia de la Elite Art Gallery* se fixeaza deliberat pe aceasta ambivalenta consistenta, pe acest binom istorie-spiritualitate: Regina Maria-Balcic. O data, pentru a pomeni cele sapte decenii scurse de la moartea Reginei (18 iulie 1938) si, apoi, in scopul prezentarii celor mai valoroase lucrari ale proiectului Pictori de azi la Balcic, aflat anul acesta la a cincea editie.
Punctul central de interes ce patroneaza intreaga expunere il constituie tablourile de mari dimensiuni (1,70 x 2,30m), realizate in canoanele portretisticii clasice, care-i reprezinta pe Regina Maria si pe Regele Ferdinand si sunt pictate de Ion Draghici, in urma unei ample documentari prin arhive si ilustratii ale vremii. Printr-un aranjament foarte inspirat, intre cele doua lucrari, pe o consola, a fost asezat un ceas de epoca. Limbile ornicului si sugestiile sunt potrivite de fiecare privitor in parte. Atitudinea celor doua capete incoronate insa este profund studiata. In stanga, Regina pare ca, inainte de iesirea ei din cadru, se razgandeste si se opreste o clipa in dreptul unei masute pe care se afla ce altceva oare decat doua carti? Ganditoare, cu privirea spre noi (dar si parca in spate, cumva, spre a vedea daca nu e urmarita!), le efleureaza cu degetele, calin. Alaturi, Regele Ferdinand, in tinuta de gala, pare sa fie mai preocupat de ipostaza solemna si de sabia imparateasca in care se sprijina, dar sta cu ochii atintiti spre consoarta (pe care, dupa cum cleveteste istoria, n-a prea stiut s-o tina din scurt in timpul vietii!).
Acompaniamentul vizual al celor doi este realizat de succesiunea de "extras