- Cultural - nr. 151 / 2 August, 2008 Fara a face abstractie de faptul ca ziaristul Lazar Ladariu s-a afirmat ca un desavarsit editorialist, trebuie sa subliniez adevarul ca acest mare roman este un poet de frunte al literaturii noastre contemporane. Marturie ne stau volumele sale de poezie: "Campuri cosite de ceata", "Doar lumina deasupra", " De pe celalalt mal", "Dimineti fara coloane", "Planete pentru iscoadele albe", "Iesirea din iarna", "Zapezi dilematice", "Onomastica ierbii", "Veghe cu fluturi", "Vanatoare de umbre", "Sub norii de plastic", "Litaniile cerului" si recentul volum "Trecerea raului". Deci, un total de 16 volume de poezie, scrise intr-o perioada de 15 ani! "Trecerea raului" ne prezinta, cu o deosebita arta, idei si sentimente ce au o bogata incarcatura de stil, imaginatie si afect. Folosind cu precadere metaforele, poetul reuseste ca prin aceasta figura de stil sa dea mai multa culoare, vioiciune, forta evocatoare si stralucire expresiei plastice din poemele sale. Termenul de metafora, aparut inca in literatura clasica, a fost si este superpozabil celui de poezie in totalitatea ei. Aceasta notiune fundamentala a studiilor poetice noi am urmarit-o cu precadere in poezia lui Lazar Ladariu. Adoptand-o in intreaga ei relevanta, poetul se defineste de la inceput: "Eu, cel plecat cu bratele-n cruce,/ pana la muntii inalti mi-e greu sa ajung", totusi, "prin trecerea raului"..."pot vedea printre nori pasareasca poarta", prin care "sufletul meu" trece "in colivie de aur". Este vesnica aspiratie spre sublim, proprie sufletelor inalte, care vad cum "tot mai sus, halucinant, zboara clopotele vazduhului". Totul este poetizat prin metafore revelatorii: "sub ochiul inchis nimic viu nu mai este" sau "sub ochiul inchis totul este mort", de aceea: "in somn simtim trecerea raului in barca tacuta, ninsa de aripile ingerilor". Cu toate acestea, chiar in absenta ingeri