Iulian Comanescu: "Ultimele cifre ale Studiului Naţional de Audienţă (SNA) pentru presa scrisă aduc puţine noutăţi, dar destule confirmări".
În mare, numărul de cititori al publicaţiilor scade, cu excepţia unor nou-veniţi de succes. Totuşi, chiar această confirmare e în sine o noutate: piaţa presei scrise din România se stabilizează. Titlurile nou-venite se mişcă în topul cotidienelor naţionale. Cele două tabloide lansate în decursul lui 2007, „Can- Can“ (preluat de Adrian Sârbu, se zice) şi „Click!“ (Patriciu) intră în top, după numărul de cititori, pe locurile al şaselea şi al optulea, cu 392 de mii şi 330 de mii de cititori, în medie pentru perioada aprilie 2007-aprilie 2008, ca şi cifrele care urmează. Cele două titluri se află mai jos decât în topul tirajelor, ceea ce confirmă faptul că SNA măsoară nu doar cititorii propriu-zişi, ci şi notorietatea unei publicaţii. Altfel spus, respondenţii la chestionar vor fi tentaţi să spună că au citit o publicaţie cu vechime mai mare, chiar dacă n-au făcut-o.
Cu aceste precauţii, restul clasamentului e neschimbat. „Libertatea“, „Jurnalul naţional“ şi „Evenimentul zilei“ sunt cotidienele nespecializate cu cel mai mare număr de cititori (între 1,3 milioane şi 546 de mii), iar „Gazeta Sporturilor“ se află deasupra EVZ în top, cu 678 de mii. Toate titlurile scad faţă de valul SNA anterior, referitor la perioada ianuarie 2007-ianuarie 2008, cu trei excepţii. E vorba de două ziare mici, „Curierul naţional“ şi „Curentul“, care rămân la aceeaşi audienţă, şi „Cotidianul“, care îşi confirmă evoluţia foarte bună printr-o creştere de 11,7 la sută. Piaţa cotidienelor este cea pe care s-a dat bătălia între marii proprietari de media autohtoni în ultimii trei ani. Aceştia se vor ocupa, probabil, de consolidarea şi creşterea titlurilor deja lansate. Este de văzut dacă nou-veniţi precum „Ring“, ziarul gratuit al fraţ