Ca urmare a cresterii veniturilor din Europa centrala si de Est, tarile din aceasta regiune nu mai sunt atragatoare pentru investitii de anvergura. Pana acum, schema era reprezentata de mutarea spatiului de productie dintr-o tara europeana in care salariile sunt mari intr-o tara din Est, in care forta de munca este la fel de calificata, doar ca mai ieftina. un element esential in calcularea profitului. Acum, trendul se modifica. Nu se inverseaza, deoarece este logic ca salariile din Est nu au de
Ca urmare a cresterii veniturilor din Europa centrala si de Est, tarile din aceasta regiune nu mai sunt atragatoare pentru investitii de anvergura. Pana acum, schema era reprezentata de mutarea spatiului de productie dintr-o tara europeana in care salariile sunt mari intr-o tara din Est, in care forta de munca este la fel de calificata, doar ca mai ieftina. un element esential in calcularea profitului. Acum, trendul se modifica. Nu se inverseaza, deoarece este logic ca salariile din Est nu au depasit salariile din Vest, dar fabricile din tarile estice membre UE se muta in tari mai sarace.
Un prim semnal in aceasta directie este mutarea liniei de asamblare a Volkswagen, din Slovacia in Bosnia-Hertegovina. De acum inainte, si Romania trebuie sa se teama de faptul ca investitia de la Jucu, prin mutarea fabricii Nokia din Germania, poate fi printre ultimele, iar in cativa ani sa asistam la mutarea fabricilor de aici in tari cu salarii mai mici, precum Republica Moldova sau Albania.
Volkswagen are deja operatiuni in Bosnia, la Sarajevo existand o mica linie de asamblare. Nihad Imamovici, directorul general al ASA Holding, partenerul Volkswagen din Bosnia, a declarat intr-o conferinta de presa ca "boardul Volkswagen Sarajevo este gata sa aprobe pe 27 august decizia de a muta o fabrica din Slovacia la sarajevo". El nu a dat mai multe det