Acum trei ani, foarte seriosul Christopher Nolan (Memento, Insomnia) restarta franciza Batman lasata aproape un deceniu in limburi de isteriile kitsch ale lui Joel Schumacher din Batman & Robin, alegand calea gravitatii hiper-realiste. Batman Begins il punea pe Christian Bale in costumul pro-blematicului justitiar si se chinuia, cu sprijinul co-scenaristului David S. Goyer (seria Blade) sa exploreze psihologizant aparitia si evolutia alter-ego-ului intunecat al milionarului Bruce Wayne.
Un buget de 180 de milioane de dolari, incasari ce au sarit deja de 450 de milioane, o distributie stelara - toate au facut din The Dark Knight blockbusterul anului. Adaugati unei uriase campanii de promovare dorinta lui Nolan de a revizita nemesis-ul numarul unu al "omului-liliac", Joker-ul jucat in primul Batman al lui Tim Burton de Jack Nicholson, si tragedia mortii absurde si premature a lui Heath Ledger si hype-ul imens devine, intr-o masura explicabil.
"Batman n-are limite" proclama sententios protagonistul scindat al acestui film de doua ore si jumatate care reuseste performanta de a fi simultan aparent tensionat cap-coada si obositor-plicticos in mai tot acest timp. Caci, pentru a-i da dreptate, sobrii scenaristi (fratii Christopher si Jonathan Nolan) ciuruiesc notiunea de blockbuster cu pretul abandonarii cerintei primare a genului-divertismentului.
Patruns de propria importanta, solemn si nihilist pana la indigestie, atat de dens ca poveste incat devine haotic, lasand multe fire si personaje (literalmente) in aer si expediind momente-cheie (precum transformarea lui Harvey Dent), filmul se vrea o abordare temeinica a subtextelor intunecate ale povestii "cavalerului negru" - caruia ii alatura si opune figura luminoasa a unui justitiar mai traditional si onest, procurorul Dent - jucat nuantat de mai mereu fascinantul Aaron Eckhart.