Marcela Saftiuc şi Adriana Ausch sînt "mămicile" folkului românesc. Au părăsit ţara, dar n-au părăsit genul care le-a consacrat.
Marcela Saftiuc şi Adriana Ausch sînt "mămicile" folkului românesc. Au părăsit ţara, dar n-au părăsit genul care le-a consacrat.
Folkul feminin s-a născut, după spusele Marcelei Saftiuc, la Cluj, la începutul anilor ’70. În aceeaşi perioadă a început să cînte şi Adriana Ausch. Aşadar, ele ar putea fi considerate primele voci feminine din folkul autohton.
"Am ajuns la muzica folk dintr-o necesitate interioară – spunea, cu trei ani în urmă, Marcela Saftiuc. Voiam să exprim altceva decît ceea ce se auzea pe undele radio. Nu neg, exista şi muzică uşoară de bună calitate, dar nu mi se părea că este ceea ce noi am putea să facem. Muzica folk s-a născut şi din protestul nostru faţă de unele forme muzicale care nu ni se mai potriveau."
Era studentă în primul an, cînd, proaspăt debutantă la Cluj, venise să participe la un festival organizat la Bucureşti, în Club A. Atunci i-a văzut pentru prima oară pe deja consacraţii Mircea Florian, Nicu Vladimir şi Mihai Diaconescu.
Împreună aveau să formeze nucleul unei expresii aparte, numită generic şi azi muzica folk. "Termenul de folk mi s-a părut întotdeauna impropriu. Eu cred că a fost un termen care a fost influenţat de muzica folk americană, de Bob Dylan şi Joan Baez, spune Marcela Saftiuc. Dar, sigur, folkul ro-mânesc nu este un gen muzical lipsit de nuanţe, de originalitate. Dacă stau să mă gîndesc, o parte dintre noi, eu, Mircea Florian, bunăoară, am adaptat unele piese după sensibilitatea noastră de atunci, nişte piese din folclorul românesc."
DICTARE. "Fiii lacrimilor Tale" a fost primul cîntec religios care s-a difuzat pe un post de radio în România regimului comunist. "Muzica şi refrenul le ştiam de la bunica mea, text