Trei ani de la vuietul public al cazului de exorcism petrecut la Manastirea Tanacu. Ca de obicei, vuietul s-a stins repede, toata lumea si-a pus mainile la urechi, sastisita sa vada aceleasi si aceleasi titluri, aceleasi imagini reluate la nesfarsit cu energia mondenitatilor de prost gust. Subiectul a mai revenit apoi, cand si cand, prin ziare, fara vlaga, pe timpul proceselor intentate preotului si calugaritelor care incercasera sa scoata diavolul din biata Irina Cornici, o fata de 23 de ani. La inceput, preotul Daniel Corogeanu, cu alura lui dostoievskiana, nelinistitoare si senina in egala masura, aparea in ziare si la televizor sub cuvinte teribile: bruta, iresponsabil, criminal. Pe urma lumea s-a obisnuit, a aparut sastiseala nervoasa (iar?! ca la noi la nimenea etc). Povestea devenise un nou motiv de ipocrita autoflagelare nationala, mai ales ca picase si cealalta istorie sinistra: asasinarea parintelui Roger, staretul comunitatii de la Taizé, Franta, de catre o romanca, si inca sub ochii unei multimi de oameni adunati in procesiune catolica. Cele doua cazuri au fost rapid amestecate, in presa romaneasca si straina deopotriva, sub ideea fanatismului care ar pandi trairile religioase ale romanilor. Privind in urma, cel mai ciudat mi se pare consensul. Presa a dat tonul si lumea laica s-a indignat corespunzator, Biserica Ortodoxa Romana a actionat ca si cum ar fi fost de aceeasi parere. Preotul a fost caterisit, lasat pe mana justitiei cu maicutele impreuna, s-au dat comunicate de delimitare. Despre manastiri s-a vorbit pe fata ca despre simple adunaturi de oropsiti, saraci cu duhul si, iata, uneori chiar primejdiosi. Biserica a preferat sa lase totul sa se stinga decat sa infrunte o dezbatere in care nu putea fi evitata chestiunea calitatii corpului bisericesc. In schimb, n-a fost scapat din ochi acul indicator care trebuia sa indice, cat mai