Fraudele si supraestimarea veniturilor au majorat peste asteptari volumul restantelor la creditele fara garantii.
Mai multe sucursale ale BCR, cea mai mare banca de pe piata dupa active, au suspendat acordarea de credite de consum fara garantii clientilor noi, in urma cresterii "partial peste asteptari" a restantelor si fraudelor, afirma Bernhard Spalt, vicepresedinte al Erste Bank, responsabil cu managementul riscului (chief risk officer).
"In unele sucursale nu mai acordam credite de consum negarantate clientilor noi, ci doar celor care au un istoric de credit bun cu BCR. De asemenea, am intarit grilele de scoring pentru aceste produse pentru a taia trendul de crestere a restantelor. Trebuie sa monitorizam reteaua de distributie si sa vedem care sunt sursele trendului negativ", a declarat Spalt pentru ZF.
Seful riscului la Erste, actionarul majoritar al BCR, spune ca una dintre sursele respective tine de frauda, care se manifesta atat la nivelul clientilor, cat si al angajatilor bancii.
"Si banca trebuie sa se intareasca pentru ca sunt cazuri in care procedurile interne nu sunt aplicate corect. In acelasi timp, avem situatii in care clientii si-au supraestimat perspectivele de crestere a veniturilor. Pana la urma este un proces de invatare a ceea ce inseamna responsabilitatea de a lua bani cu imprumut si este responsabilitatea bancii sa educe clientul, sa-i explice ca este important sa nu se supraindatoreze, ce riscuri isi asuma si ce s-ar intampla daca euro ar urca la 4,20 lei, de exemplu." Erste a implementat la BCR proceduri speciale de comportament cu restantierii, pe trepte de intarziere - 5, 10, 15 zile - pentru a incerca sa normalizeze plata ratelor. "Trebuie reactionat imediat, nu sa lasi sa treaca 90 de zile si sa scoti creditul din bilant." El spune ca BCR lucreaza si cu firme de recuperare a creantelor, insa considera