Industria tutunului, echipamentelor pentru radio si televiziune si a editurilor au inregistrat in primele cinci luni ale anului cele mai importante cresteri de productie fata de aceeasi perioada a anului trecut, potrivit datelor Institutului National de Statistica
Produsele din tutun au inregistrat in primele cinci luni ale anului o crestere cu 34,4% fata de aceeasi perioada a anului trecut, acestea alaturi de bauturile racoritoare care au crescut cu 10%, reprezentand si doua dintre pietele cu vanzari de top in FMCG.
La polul opus industria produselor textile a realizat o scadere cu 12,1% fata de primele cinci luni ale anului trecut, urmata de industria celulozei si hartiei cu 7,6% si a masinilor si echipamentelor electrice cu 6,9%.
Principalii factori care au dus la scaderea realizata de piata textilelor o reprezinta cresterea costurilor producatorilor, deprecierea leului si criza de personal.
"Trendul a inceput inca din 2005, iar acum se accentueaza. Producatorii nu se mai pot incadra in tarifele pe care le primesc, iar costurile cresc continuu. La inceputul anului am sperat ca 2008 sa reprezinte o stagnare, iar 2009 o revitalizare, ca urmare a intoarcerii muncitorilor plecati in strainatate sau in alte sectoare mai bine platite, dar acum imi dau seama ca semestrul doi va fi mai slab, mai ales ca este mai scurt, sunt si concediile de pe timpul verii, iar ultima luna este mai scurta. Imi este greu sa cred ca putem sa recuperam si sa nu mai pierdem intre 12% si 15%", spune Maria Grapini, presedintele Federatiei Patronatelor din Industria Usoara (FEPAIUS). Ea sustine ca, de asemenea, scaderea euro ii dezavantajeaza pe producatori, asa cum o face si criza de personal.
Industria tutunului este urmata la o distanta de peste 10 procente, de industria echipamentelor pentru radio, televiziune si comunicatii cu 23,6% si edituri, poligrafie si re