Am atins in articolul precedent impactul cursului de schimb si al competitivitatii economiei romanesti asupra exportului.
Sa vedem insa care este dinamica geografica in exportul tarii noastre in primele 4 luni are lui 2008 fata de perioada similara a lui 2007 (date in euro):
1. Exportul catre parteneri importanti din UE (Germania - locul 1, Italia - locul 2, Franta) a crescut sub medie. Franta a pierdut pozitia a 3-a in favoarea Turciei.
2. Exporturile catre tari non-UE au crescut mai mult decat media, astfel exporturile catre Turcia au crescut tu 35%, Turcia devansand Franta ca piata de export pentru produsele romanesti; exporturile catre Ucraina s-au dublat (Ucraina a ajuns pe locul 9), exporturile catre Serbia au crescut cu 48%, catre Rusia cu 34%, catre R Moldova cu 24%. Cresteri importante au fost si catre alte state non-UE precum China (+80%) dar si mai aproape de noi: Georgia, Kazahstan, Israel, Liban si Irak.
3. In cadrul UE, exporturile au crescut mai ales catre vecinii Romaniei: Ungaria (+22%, locul 5), dar mai ales catre Bulgaria (+93%, Bulgaria trecand pe locul 6 ca piata de export). Cresteri peste media UE au fost si cu alte tari din Estul Europei: Slovacia, Slovenia, Cehia sau Polonia. Este, desigur, o tendinta care se vede si in structura exportului altor tari membre UE din Estul Europei, si anume sa faca din ce in ce mai mult comert cu vecinii.
4. Au scazut exporturile mai ales catre SUA si Marea Britanie fata de anul trecut, fapt datorat cel mai probabil cursului de schimb.
Se pune si intrebarea cat de mult influenteaza politicul comertul exterior. Cu siguranta, faptul ca tari din Europa de Est au devenit membre UE a ajutat comertului. In acelasi timp, deschideri politice catre tari precum Ucraina sau Serbia au ajutat, la fel cum ajuta si perspectiva europeana a Turciei. Cu siguranta c