Anul acesta, Palme d'Or a ajuns din nou in mainile unui roman: regizorul Marian Crisan, 31 de ani, care a fost rasplatit cu importantul trofeu pentru scurtmetrajul Megatron. Tanarul cineast si-a construit cu multa dragoste si munca povestile cinematografice pana sa ajunga la meritatul premiu. .. Un om lucid si deosebit de modest, care crede cu putere in filmul de arta, in poveste, idee si emotie, asa cum izvorasc ele din lucrurile si locurile pe care le cunosti cel mai bine.
- Megatron nu e un film comercial. Cum credeti ca il va percepe publicul? Va ganditi sa-l distribuiti cumva in retea sau numai pe DVD?
- E in discutie o distributie alaturi de alte filme de scurt-metraj romanesti care ar circula in cinematografe cum circula orice alt film de lung-metraj, pentru cateva saptamani. S-a mai facut acum patru ani o selectie de genul asta, cand s-au castigat Palme d'Or-ul si Ursul de Aur, in 2004, cu Trafic si Un cartus de Kent si un pachet de cafea. Se va face din nou, se pare, o chestie de genul asta si vom incerca dupa aia sa-l distribuim si pe DVD, vom vedea in ce format. Dar, apropo de public - cand faci un film de genul asta, nu te gandesti neaparat la marele public.
- Cum s-ar putea readuce publicul in sala? Oamenii au retineri fata de film - mai ales cand ii pui eticheta "de arta", l-ai ingropat.
- Una dintre solutii ar fi sa se reinventeze institutia cinecluburilor, a discutiilor despre film, a cenaclurilor, pentru ca studentii sau chiar liceenii sa inteleaga ca filmul e o arta, nu o chestie de mancat seminte, iar atunci, daca ar exista discutii si mese rotunde pe teme de film de arta, ar fi altfel. Ar trebui sa se faca un soi de cursuri, poate nu obligatorii, dar care sa starneasca mai ales curiozitatea tinerilor. In Franta, de exemplu, chiar la Cannes, te intalnesti cu tineri care sunt voluntari acolo si simti, din discutia cu