Scriam recent ca forta spagii este pe cale sa modifice ADN-ul romanilor. Mai ales ca "educatia" in acest sens incepe inca de la varste fragede.
Exista chiar si un material academic dedicat strategiilor comunicationale in oferirea spagii catre invatatorii si profesorii din scoala generala. Fenomenul este studiat si explicat stiintific. Faptul este laudabil, intrucat argumentele contra, bazate pe o bogata bibliografie, vin din partea unei profesoare, deci din interiorul sistemului. Respectivul cadru didactic face inca de la inceput precizarea ca nu goana dupa "atentii" ar trebui sa fie telul unui educator, singurele "daruri" ce ar trebui primite de profesor fiind un raspuns corect si un suras multumit. In loc de asta, cadoul nu mai are valoare de simbol, cum ar fi martisorul oferit de 1 Martie, ci reprezinta sansa de a iesi in fata prin etalarea fortei financiare a parintilor elevului.
De la buchetul de flori s-a ajuns la parfumuri si ceasuri de firma, telefoane mobile de ultima generatie, bratari, inele si lantisoare de aur, imprimante de computer, cuptoare cu microunde, deux-pièce-uri de firma, cauciucuri pentru masina, GPS ultramodern si sume de bani. Primirea cadourilor de catre invatatori si profesori poate fi considerata un ritual, spune autoarea. Ritual conform caruia se poate obtine un avantaj (note mai bune, apreciere considerabila, toleranta mare la escapade copilaresti). In argumentarea structurii temporale a actiunii, autorul studiului a folosit doi termeni extrem de sugestivi: "mama-savarina" (care pare initial frumoasa, desteapta si atenta, dar care la final lasa un gust neplacut) si "invatatoarea-tampon", cadrul didactic apropiat managerului scolii, care organizeaza strangerea fondurilor si oferirea cadourilor catre "locomotiva" pe care o sustine. In studiu putem citi detalii despre pasii pe care-i parcurge "mama-savarina".