» Coruptia din invatamantul romanesc a capatat asemenea dimensiuni incat avem si primul studiu universitar pe aceasta tema. Sub lupa unui profesor, masterand la stiintele comunicarii, studiul "Strategiile comunicationale in oferirea cadourilor catre invatatori si profesori" descrie intregul mecanism. Este o premiera cand cineva din interiorul sistemului educational radiografiaza mecanismul spagii, analizandu-l si descriindu-l in cel mai mic amanunt.
Masterand la stiintele comunicarii, prof. Gabriela Condrache si-a publicat lucrarea in Revista Romana de Jurnalism si Comunicare. "Am ales ca tema a lucrarii «Primirea cadourilor de catre invatatori si profesori in scoala generala» deoarece sunt cadru didactic si, in cei saptesprezece ani de activitate, am fost martora directa a acestor evenimente, deci vorbesc ca un observator al acestui fenomen. Din aceasta perspectiva sunt in masura sa descriu actiunile aproape rituale, formalizate si repetitive, la care te supune colectivul pe care il conduci, dar si incarcatura sociala si emotionala a actorilor", ne spune profesoara Condrache.
Practic, ea a realizat o ierarhizare clara a primirii cadourilor de catre invatatoare (la ciclul primar), dar si de catre profesor sau profesorul-diriginte (la ciclul gimnazial). Bonus: cum ajunge mita la managerii scolilor. Condrache insa insista: nu primirea cadourilor ar trebui sa fie telul unui educator, ci forta, priceperea si tenacitatea de a darui copiilor din prea-plinul cunoasterii dascalilor. Cadrul didactic ar trebui sa primeasca in schimb doar raspunsuri corecte si un suras multumit.
"Mama-savarina" si "invatatoarea-tampon"
Gabriela Condrache pleaca de la analizarea structurii rituale a primirii cadourilor, analizeaza structura temporala a actiunii si inventeaza doi termeni noi pentru a putea descrie cat mai bine realitatea: "mama-savarina" si