Mulţi profesori afirmă că Bac-ul stimulează memoria, şi nu gândirea critică a elevilor "Adevărul" iniţiază de astăzi o dezbatere despre felul în care sunt pregătiţi liceenii pentru Mulţi profesori afirmă că Bac-ul stimulează memoria, şi nu gândirea critică a elevilor
"Adevărul" iniţiază de astăzi o dezbatere despre felul în care sunt pregătiţi liceenii pentru Bac, conţinutul programei şcolare şi relevanţa acestui examen de maturitate.
Examenul de bacalaureat ar trebui să fie o formă şi un instrument de evaluare, menite să verifice cunoştinţele elevului aflat la sfârşitul ciclului liceal. Acest examen ar trebui să stimuleze gândirea autonomă, reflexivă şi critică în raport cu mesajele receptate, să formeze un om capabil să comunice şi să se integreze în societate.
Subiectele postate pe internet - o greşeală?
Însă, în felul în care este structurat la noi, examenul de maturitate le solicită elevilor mai ales capacitatea de memorare. Disperaţi să obţină o notă mare la bacalaureat, lucru care le asigură intrarea la facultate, elevii preferă să înveţe pe de rost.
Cu atât mai mult cu cât acestea sunt puse pe net cu şase luni înainte de examen. La rândul lor, profesorii se simt datori să se concentreze pe rezolvarea cât mai multor subiecte în timpul orelor de curs în detrimentul programei şcolare.
"Din moment ce elevul are subiectele, este normal ca acesta să încerce să le reproducă pe dinafară. A fost o greşeală punerea subiectelor pe site", ne-a spus Eugen Orghidan, profesor la Colegiul Naţional "Ion Creangă" din Bucureşti.
Ce competenţe trebuie verificate la română?
La proba de limba şi literatura română, de exemplu, subiectele date la baclaureat îşi pierd complet scopul: acela de verificare a competenţelor de receptare a textului literar.
Eseul de la proba scrisă este pe o temă dată, astfel că în loc să gând