De ce stau maşinile de turnat asfalt, domnu’ Băsescu? Asta l-ar fi întrebat la Orşova, pe şeful statului, un om de afaceri austriac abia sosit în port după un lung drum în care a făcut slalom printre utilaje de construcţii, încremenite pe marginea carosabilului. „Probabil erau în pauza de masă“, a replicat, hăhăind, preşedintele Băsescu, declanşånd ropote de aplauze din partea unei adunări din care îşi iţeau capetele reprezentanţii unor importante c
De ce stau maşinile de turnat asfalt, domnu’ Băsescu? Asta l-ar fi întrebat la Orşova, pe şeful statului, un om de afaceri austriac abia sosit în port după un lung drum în care a făcut slalom printre utilaje de construcţii, încremenite pe marginea carosabilului. „Probabil erau în pauza de masă“, a replicat, hăhăind, preşedintele Băsescu, declanşånd ropote de aplauze din partea unei adunări din care îşi iţeau capetele reprezentanţii unor importante companii de infrastructură austriece. După care, şeful statului a adăugat, chicotind: „Vreau să vă spun că cei mai mari constructori din Romånia sunt germani şi austrieci, aşa că nu ştiu de ce stăteau“. Din nou, aplauze.
Trecånd peste lauda abil strecurată (adică, nemţii şi austriecii au un randament ceva de speriat, muncesc non-stop, ca nişte roboţi), afirmaţia sa este parţial eronată. Nu firmele germane şi austriece toarnă asfalt în Romånia. Ele doar cåştigă contracte de sute de milioane de euro, venind la licitaţii cu „laptopul sub braţ“. Lucrările sunt executate de companii autohtone, care se vaită că sunt condamnate de condiţiile de participare la licitaţii să rămånă parteneri de rangul doi, adică subcontractori. Aşa că nu e de mirare că lucrează „romåneşte“, după regula „doi încarcă, trei descarcă“.
Istoricul Tom Gallagher remarca în Financial Times că raportul pe justiţie al Comisiei Europene scoate basma curată Romånia, dånd cåştig de cauză oligarhi