Regizorul Renzo Martinelli i-a ales pe rromi pentru că “costă puţin şi lucrează fără limită de timp”
Milanezii de-acum 900 de ani au chipuri de ţigani români. „Tineri şi bătrâni, slabi şi musculoşi, care apărau cu unghiile şi dinţii, cu lovituri grele de spadă, catapulte, ulei fierbinte, oraşul asediat de barbarii temutului împărat Federico I din Suedia, zis şi Barbăroşie” – aşa descrie publicaţia italiană L’Espresso rolul figuranţilor din superproducţia istorică „Barbarossa” realizată de RAI Fiction. Regizorul Renzo Martinelli filmează în România, în zonele rurale din jurul Bucureştiului. Figuranţii – milanezii de-acum 900 de ani, sunt ţigani români. Producţia este “faraonică”, scrie publicaţia italiană, costând 30 de milioane de dolari.
Aşa se explică de ce au fost recrutaţi rromii ca figuranţi: “costă puţin şi lucrează fără limită de timp”. ”O trupă grozavă”, i-a lăudat regizorul care, în 24 de săptămâni de lucru, va folosi 20.000 de figuranţi şi 2.500 de cai arabi şi de tracţiune. În plus, “cu costurile de la noi, nu mi-aş fi putut permite niciodată o producţie de acest fel în Italia”, a recunoscut regizorul. Figuranţii sunt “încurajaţi” cu bani serioşi: 400 de euro pe săptămână (puţin în Italia, dar mult pentru ei, având în vedere că în România salariul mediu este de 300 de euro pe lună, notează L’Espresso). Nu este de mirare că ţiganii sunt “sunt mai ordonaţi, mai precişi şi mai ascultători decât oricare figuranţi italieni. Sunt disponibili, isteţi, vorbesc puţin, suportă cu stoicism un soare african, fără a bombăni, foarte grelele tunici din lână gri şi maro şi foarte stânjenitoarele căşti din piele, se aruncă pe cai din mers, sar de pe bastioane, cad de pe turnuri, sar în aer ca acrobaţii experimentaţi atunci când simulează că sunt loviţi de ghiulele ce plouă pe câmpul de luptă şi străpung acoperişurile caselor”.
Fără dileme etice
Pub