„Evenimentul zilei“ se vinde ca pâinea caldă pe plajele din Bulgaria. Sursa: Codrin PrisecaruSursa: Codrin Prisecaru
1 /.
Însetaţi de noutăţi de acasă sau pur şi simplu dornici să răsfoiască o publicaţie scrisă în limba maternă, românii scot din buzunar preţuri chiar de trei ori mai mari decât cele pe care le-ar fi plătit acasă.
Zi de zi, la primele ore ale dimineţii, câteva maşini cu număr de Bulgaria parchează în jurul chioşcurilor de ziare din Mangalia. Coregrafia e simplă, şi de aceea operaţiunea merge „ca unsă“. Vizitatorii matinali cumpără câteva sute de exemplare proaspete ale „Evenimentului zilei“, alături de teancuri similare de „Libertatea“, principalele ziare de sport sau mondene, reviste „glossy“ ori auto.
Odată încărcate, ziarele şi revistele iau imediat drumul principalelor staţiuni turistice bulgare de la Marea Neagră, Albena şi Nisipurile de Aur, dintr-un motiv evident: plajele vecine sunt ticsite de turiştii români, dispuşi să plătească preţuri dolofane pentru a afla ce se mai întâmplă prin ţară. Asta pentru că, atunci când îl afişează pe tarabă, „Evenimentul zilei“ primeşte un „adaos comercial“ care-i transformă, în decurs de câteva ore, preţul românesc de 1 leu la un cochet 1,5 leva, adică aproximativ 0,75 euro sau de circa două ori şi jumătate cât plăteau pe el cititorii acasă. Preţul este înscris pe ziar „pe genunchi“, direct cu pixul pe banda superioară a primei pagini.
Evaziune fiscală
Afacerea merge ca pe roate: chioşcarii din România îşi vând marfa rapid, bulgarii îşi trag partea la fiecare ziar vândut, iar turiştii români curioşi descoperă, în fiecare dimineaţă, „Evenimentul zilei“, agăţat pe tarabele de la Albena sau Nisipurile de Aur, într-o companie deosebit de selectă: „Sunday Times“, „Daily Express“, „Daily Mirror“, „Bild“ sau „The Sun“ - unele dintre cele mai mari cot