FOTOGRAFIA-MARTOR ● Locuri din care nu te mai întorci niciodată
Pe de o parte ororile războaielor, pe de alta – leoparzi, lei şi elefanţi. Per total – "WE – the animals", expoziţia fotoreporterului Vadim Ghirdă.
FOTOGRAFIA-MARTOR ● Locuri din care nu te mai întorci niciodată
Pe de o parte ororile războaielor, pe de alta – leoparzi, lei şi elefanţi. Per total – "WE – the animals", expoziţia fotoreporterului Vadim Ghirdă.
Te mai întorci de pe cîmpul unde ai găsit scheletul răscolit de primăvară din groapa unde îl lăsase războiul unei Iugoslavii care încă se ciunteşte sub ochii tăi? Te întorci, dacă ştii poteca "sănătoasă" din cîmpul minat. Rămîi în Kosovo, cu ochii după autobuzul plîns de ploaie de geamul căruia s-a lipit, ca o icoană, chipul unui copil venit după un drum ostenitor pe muntele înzăpezit? Nu, te întorci – după un acord de pace, după alte împuşcături, alte cadavre. Rămîi lîngă cadavrul fetiţei palestiniene care în urmă cu cîteva minute poate ţi-a trecut prin faţa aceluiaşi obiectiv? Nu, te întorci. Mai sînt cîteva explozii, cîteva săptămîni, apoi un avion care te duce acasă. Fizic. Picioarele tale, capul tău, mîinile, fotografiile.
"Ţi-a fost frică?" Şi ororile războiului din fotografiile înşirate în expoziţie parcă te înghiontesc: eşti proastă, cum să nu-i fie frică? Transnistria, fosta Iugoslavie, Irak, Palestina, în cei mai urîţi ani.
"DROGUL". "Dacă nu eşti nebun, nu are cum să nu-ţi fie frică (...). Dar eu, cînd pun aparatul la ochi, mă decuplez de la ce se întîmplă în jur. Pun aparatul la ochi şi sînt un om liber. Nu mai aud nici vîjîiturile din jur, nimic", zîmbeşte amar Vadim Ghirdă. Are 37 de ani, lucrează pentru Associated Press de la Revoluţie. Adică de jumătate de viaţă. Pentru fotografiile din ex-Iugoslavia a plătit cu nişte oase strivite. Pentru că a fost fotografiat ajutî