O şesime din veniturile bugetului de stat provine din taxe şi impozite legate, direct sau indirect, de transporturile rutiere. Mai puţin de 30% din încasări se investesc în şosele. Din momentul în care ai achiziţionat o maşină, pentru uz personal sau pentru afacerea ta, te transformi într-unul dintre cei mai zeloşi contribuabili. Dacă autovehiculul e nou, 19% din preţul lui merge imediat, sub formă de TVA, spre buget. Urmează taxa de primă înmatriculare, impozitul local şi r
O şesime din veniturile bugetului de stat provine din taxe şi impozite legate, direct sau indirect, de transporturile rutiere. Mai puţin de 30% din încasări se investesc în şosele.
Din momentul în care ai achiziţionat o maşină, pentru uz personal sau pentru afacerea ta, te transformi într-unul dintre cei mai zeloşi contribuabili. Dacă autovehiculul e nou, 19% din preţul lui merge imediat, sub formă de TVA, spre buget. Urmează taxa de primă înmatriculare, impozitul local şi rovinieta. Apoi, de fiecare dată cånd alimentezi cu carburant, mai mult de jumătate din preţul plătit la pompă se duce la stat (direct, sub formă de accize şi TVA, şi indirect, ca impozite pe profit şi salarii aplicate furnizorilor). Acelaşi mecanism funcţionează şi în cazul reviziilor sau reparaţiilor. Taxele de pod, cele de parcare ori licenţele de transport ajung şi ele, parţial sau total, în conturile unor instituţii publice centrale sau locale.
Nici nu e de mirare că, în 2008, bugetul central va încasa în acest mod 4,4-4,6 miliarde de euro. Adică 18% din totalul veniturilor guvernamentale (luånd în calcul şi cotele defalcate din TVA şi impozitul pe venit) au o relaţie mai mult sau mai puţin strånsă cu traficul auto. La sumă se adaugă între 150 şi 200 de milioane de euro - valoarea estimată a impozitelor şi tarifelor de parcare încasate de administraţiile locale. În total, în acest an şoferii vor băga