Radu Paraschivescu: "Hotelurile de pe litoralul românesc sunt din ce în ce mai pline, iar mizeria din camere şi de pe plajă din ce în ce mai apăsătoare".
Serviciile se prezintă tot mai prost, preţurile cresc tot mai mult. Aceste paradoxuri sunt posibile doar în ţara mititeilor cu fundă tricoloră şi a imnului manelizat. Ele se hrănesc - şi o vor face, mă tem, mulţi ani de-acum încolo - din comportamentele noastre reflexe. Adică din proasta deprindere, din blazarea cu miros de laşitate în spatele căreia ne pitulăm când dăm peste lucruri neconvenabile. Autostrada geme de lume şi n-are nicio staţie de benzină pe 165 de kilometri? Nu-i nimic, măcar e-a noastră. Pâinea de la restaurant e uscată? N-are importanţă, amărâţii din Eritreea nu văd o felie de pâine cu anii. Faţa de pernă de la hotel e jilavă şi pute? Nu contează, bine că nu sunt ploşniţe. Sunt şi ploşniţe? Asta e, ziceţi mersi, puteau să fie şerpi.
Incapacitea de ripostă şi lehamitea inerţială a clientului explică împreună succesul patronului de pe litoral. „Merge şi-aşa“ e un slogan cu acoperire naţională, de care ne folosim în cele mai diverse prilejuri, de la peretele igrasios la strada cu hârtoape şi de la funcţionarul obraznic la infrastructura precară. Ideea de boicot nu valorează nimic în ochii unei populaţii deprinse să nu aibă iniţiative, să se uite spre tătuc şi să se complacă în lâncezeala tipică asistaţilor nătângi. Cine găseşte un vierme în conservă sau un cui în franzelă livrează un subiect ştirilor de seară, fără ca asta să clatine vreun fir de păr de pe capul vinovaţilor. Avem handicapul celor obişnuiţi să trăiască pe linia minimei rezistenţe: ne e ruşine de neruşinarea celorlalţi, ne sfiim să cerem ce ni se cuvine, acceptăm inacceptabilul, iar dacă e nevoie putem fi chiar recunoscători.
Când sunt întrebaţi de ce nu aleg totuşi alte staţiuni din alte ţări, tur