Unii patroni asiatici au reuşit să atragă cumpărători din ţara noastră după ce au început să le vorbească pe limba lor Produsele ieftine chinezeşti sunt la mare căutare în
Unii patroni asiatici au reuşit să atragă cumpărători din ţara noastră după ce au început să le vorbească pe limba lor
Produsele ieftine chinezeşti sunt la mare căutare în perioada de criză economică, iar dacă vânzătorii ştiu câteva cuvinte în limba română, câştigă clienţi fideli.
În Spania, magazinele chinezeşti, cunoscute şi ca "Totul la 100 de cenţi", au început să ia amploare în urmă cu patru ani. Principalii clienţi sunt pensionarii, cei cu venituri modeste şi imigranţii.
În ceea ce priveşte calitatea... "la aşa preţ, aşa produs", este de părere Alina, o consumatoare de chinezării. "Multe nimicuri sunt la un preţ derizoriu la ei. Nu am nevoie de calitate dacă-mi iau un caiet sau un bec. Şi sunt haioşi când îmi vorbesc în limba mea maternă", spune românca.
Mulţi au trăit în România
Familia Chen a trăit şi a muncit cinci ani în Bucureşti. Amintirile pe care le au sunt legate doar de bazarul Europa, ceea ce a fost China Town-ul românesc. "A fost în urmă cu 10 ani. Nu aveam viitor în Bucureşti şi am decis să venim în Spania", explică Ji Chen, care de patru ani este proprietara unui magazin în Tarragona, la care sunt angajaţi şapte membri ai familiei.
"Experienţa din România m-a ajutat să câştig simpatia multor clienţi români. Nu cred că mai vorbesc corect, dar cifrele le ştiu", spune patroana.
La doar 500 de metri depărtare se află un alt magazin chinezesc, o familie tânără care şi-a deschis propriul magazin de mai puţin de un an. Xai, 30 de ani, a avut nevoie de doi ani să înveţe să vorbească aproape perfect limba română.
"Clienţii rămân surprinşi când le spun preţul în română şi îi întreb <> " Cel mai amuzant i se pare cuvântul "tocăt