ANAF a publicat, recent, un Proiect de Ordin care asigura punerea in aplicare a prevederilor referitoare la cesiunea creantelor fiscale pe care le administreaza. Aceste reglementari au fost introduse prin Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 19/2008 pentru modificarea Codului de Procedura Fiscala.
Potrivit acestora, ANAF "poate cesiona creantele fiscale pe care le administreaza, astfel cum acestea sint individualizate prin titlurile de creanta si confirmate prin certificate de atestare fiscala, emise pentru data stabilita prin contractul de cesiune." Conform OUG nr. 19/2008, ANAF nu poate cesiona creantele fiscale principale si accesorii pe care le administreaza pentru un pret mai mic decit valoarea nominala a acestora. Potrivit Proiectului de Ordin, Procedura de cesiune a creantelor fiscale administrate de ANAF va avea ca obiect numai creantele fiscale cuprinse in: decizii de impunere emise de organele fiscale competente, definitive in sistemul cailor administrative de atac; hotariri judecatoresti definitive sau irevocabile, dupa caz; tabloul definitiv al creantelor, aprobat in conditiile Legii nr. 85/2006 privind procedura insolventei, cu modificarile ulterioare.
Creantele peste 10 milioane de lei sint de competenta ANAF
Procedura de cesiune a creantelor va incepe la initiativa creditorului fiscal prin publicarea unui anunt intr-un cotidian de circulatie nationala si/sau local, precum si pe pagina de internet a ANAF. Pentru creantele fiscale mai mici sau egale cu 10 milioane de lei, procedura de cesiune va fi efectuata de catre o comisie constituita la nivelul Directiilor Generale ale Finantelor Publice Judetene. Pentru creantele mai mari de 10 milioane de lei, precum si pentru creantele fiscale datorate de marii contribuabili, competenta de efectuare a procedurii apartine comisiei constituite la nivelul ANA