» Explozia consumului intern bazat pe creditare si majorarea preturilor au sustinut afacerile multinationalelor pe piata romaneasca.
» Afacerile principalelor zece companii din retail au crescut anul trecut cu 38%,
Afacerile companiilor multinationale prezente pe piata romaneasca inregistreaza cresteri de 20-30% in fiecare an, pe fondul avansului economiei romanesti, al intensificarii investitiilor straine si al exploziei fara precedent a consumului intern bazat pe creditare. Potrivit datelor Ministerului Finantelor si Economiei, 19 companii multinationale care activeaza in domeniul telefoniei mobile, retail si productiei de bere au inregistrat afaceri cumulate de peste 9,404 miliarde euro (31,39 miliarde lei), in crestere cu circa 28% fata de anul precedent. Analistii economici considera ca afacerile multinationalelor pe piata romaneasca s-au intensificat, dupa aderarea Romaniei la Uniunea Europeana, stimulate de explozia consumului intern, bazat in special pe creditare, insa si ca urmare a majorarii preturilor si a evolutiei cursului de schimb leu/euro.
"Cifra de afaceri a multinationalelor pe piata romaneasca a fost sustinuta in primul rand de explozia consumului intern, bazat pe creditare, de cresterea preturilor, in special la produsele alimentare, si de aprecierea leului in raport cu moneda europeana. Pe ansamblul ultimilor trei-patru ani, si aprecierea leului in raport cu euro a jucat un rol important", ne-a declarat Liviu Voinea, directorul Grupului de Economie Aplicata (GEA).
Potrivit acestuia, perspectiva este de crestere pana in 2009, dupa care ritmul de crestere se va diminua pe fondul unor politici fiscale mai restrictive. "Din 2009, pe langa politica monetara actuala de limitare a creditului, se impune o politica fiscala mai restrictiva, in caz contrar ajustarea va veni pe cale naturala, prin incapacitatea de