Guvernul spaniol, alaturi de franta, este in cautare de tari partenere pentru a participa la o "forta navala multinationala" menita sa lupte contra pirateriei in largul Somaliei. Scopul acestei forte este prevenirea actelor de piraterie asupra navelor de pescuit si comerciale in largul coastelor somaleze. Apele acestei tari din Cornul Africii, fara putere centrala de mai bine de 17 ani, sunt considerate cele mai periculoase din lume.
Dupa capturarea navei franceze de croaziera de lux, Le Ponant, in largul Somaliei, capitanii de cursa lunga au sudori reci pe spinare. In 2007 au fost recenzate 263 de acte de piraterie, fata de 239 in anul precedent. La Londra, Pottengal Mukundan, directorul Biroului Maritim International (BMI), atrage atentia guvernelor in ceea ce priveste cresterea numarului atacurilor pe mare, "din ce in ce mai violente.
Perfect antrenati si foarte bine inarmati, piratii constituie o amenintare grava asupra comertului international". In realitate, numarul abordajelor, in special al navelor de croaziera, al pescadoarelor sau al barjelor este subestimat. Pentru a nu-i speria pe cei care doresc sa inchirieze astfel de nave, micii armatori prefera legea tacerii. O omerta care este motivata si de teama represaliilor autoritatilor locale, adesea corupte, in intelegere cu banditii marilor, in mod special in noile zone de risc din largul Somaliei si Nigeriei.
Potrivit lui Mukundan, desi unii minimalizeaza efectul pirateriei asupra comertului mondial, riscul unei catastrofe ecologice este real daca un petrolier pirat esueaza sau intra in coliziune in absenta ofiterului la comanda navei.
"Piratul de astazi, ca si cel de ieri, este un criminal periculos care trebuie pus in situatia de a nu mai produce rau."
Somalezii, cei mai cruzi si mai periculosi
Piratii somalezi, deveniti mai cruzi si mai redutabili