Fostul şantier naval militar scapă de faliment printr-o asociere cu firma Lurssen din Germania AVAS lansează la apă o formulă mai puţin uzitată - asocierea în participaţiune. Este mai
Fostul şantier naval militar scapă de faliment printr-o asociere cu firma Lurssen din Germania
AVAS lansează la apă o formulă mai puţin uzitată - asocierea în participaţiune. Este mai simplă decât o societate mixtă, dar deloc transparentă.
Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS) a anunţat la sfârşitul săptămânii trecute că şantierul naval Mangalia SA (fostul şantier militar) va intra în asociere cu firma Lurssen Lar Investment GmbH din Germania.
Anunţul contrastează cu declaraţiile entuziaste făcute, cu câteva zile înainte, la Constanţa, de ministrul Apărării, Teodor Meleşcanu, privind "achiziţionarea şantierului naval militar Mangalia". Cu aceeaşi ocazie, preşedintele Traian Băsescu, comenta, citat de Mediafax, că achiziţionarea de către Germania a şantierului are legătură cu programul de corvete care urmează să se dezvolte pentru Forţele Navale.
Declaraţiile de ordin militar pot fi corecte, dar economic vorbind, lucrurile stau un pic altfel - contractul de asociere este departe de-a însemna că Lurssen a cumpărat şantierul.
Practic, nici măcar nu se poate vorbi de constituirea unei societăţi mixte, cum s-a procedat, spre exemplu, în cazul şantierului vecin 2 Mai: acesta a constituit o societate împreună cu Daewoo Heavy Industries (Coreea), fiecare având cote de participare 49, respectiv 51% din capitalul social.
Scopul scuză mijloacele
Prin comparaţie, o asociere în participaţiune nu înseamnă, potrivit Codului Comercial, constituirea unei persoane juridice distincte.
Asocierea este o formă de cooperare, pentru anumite proiecte, în care partenerii stabilesc cotele de participare, inclusiv la profitul/pierde