Media Fact Book 2008 a iesit saptamana trecuta din nou la rampa, dar adevaratul motiv al ridicarii de spranceana este legat de cifra de online advertising spend. In 2007 am participat si eu la realizarea editiei 2007, si cifra de atunci de 8,5 milioane care a vazut lumina tiparului a fost una cu care eu personal nu am fost de acord.
Anul acesta trendul se pastreaza: cifra data publicitatii de Initiative a fost de 15 milioane euro. O cifra prea pesimista sau prea conservatoare as zice eu, care probabil nu tine seama de investitiile advertiserilor in publicitatea online pe inventory strain (Google, Yahoo, MSN, Hi5, Mobile.de etc).
Nu ma bucura cu nimic trendul de 50-60% estimat de Initiative, atat timp cat piata arata de fapt o dublare de la an la an (datele care mi-au trecut pe la urechi de la diversi jucatori importanti ai pietei mi-au confirmat pe parcursul anului acest lucru).
Sper ca IAB sa dea publicitatii cat mai repede datele declarate de publisheri si casele de vanzari de spatii media online. Pana atunci ma multumesc sa fiu sceptic si sa arat cel putin sase factori care duc la lipsa de acuratete in estimarea pietei de advertising online in Romania:
1. Raiul declaratiilor fara acoperire (acest factor in general creste artificial valoarea pietei). Trist, dar inca se intampla. Practica generalizata la majoritatea jucatorilor (cu mici exceptii) pana anii trecuti, declaratia cu scop pur de PR era la mare moda: avem 70-80-90% din piata, suntem nr. 1, vizam 35% din piata de publishing, vizam 50% din bugetele agentiilor and so on. Rezultatul? Piata avea vreo 400 de procente, dar oricum nu se stia exact din care piata (media, publishing online, inventory etc) acum a ramas doar pe la 120-140%. Desi ne apropiem de nomalitate, declaratiile de dragul PR-ului nu vor disparea prea curand.
2. Date "oficiale" furnizate de