În ciuda faptului că multă vreme s-a crezut că mesajele subliminale, transmise pe micile sau marile ecrane, cu scopul de a-i convinge pe oameni să cumpere un anumit produs, nu sunt decât legendă, oamenii de ştiinţă britanici au demonstrat că lucrurile nu stau tocmai aşa. Un experiment realizat de cercetătorii de la Colegiul Universitar din Londra a demonstrat că deciziile pot fi influenţate prin intermediul mesajelor subliminale. „Imaginaţi-vă un jucător profesionist de pocher, care ştie când să renunţe la cărţi sau când să blufeze. Astfel de oameni acţionează ca răspuns al unor stimuli imperceptibili trimişi de adversar, folosind o parte a creierului care nu este relaţionată de gândurile conştiente. La acelaşi nivel, o imagine care nu durează decât câteva miimi de secundă, transmisă sub forma unui şoc electric, poate determina un om să facă lucruri pe care, în mod normal, nu le-ar fi făcut“, a explicat Mathias Pessiglione, coordonatorul echipei de cercetători.
Pentru acest experiment, subiecţii - 11 bărbaţi şi nouă femei, cu vârste cuprinse între 18 şi 39 de ani - au fost supuşi unei succesiuni de imagini ale mai multor simboluri, care nu dura mai mult de câteva milisecunde, suficiente însă pentru a fi percepute de creier. În a doua fază a experimentului, voluntarilor li s-a cerut să identifice aceste simboluri dintr-o mulţime, premiul constând în câştigarea unor sume de bani. Spre suprinderea oamenilor de ştiinţă, subiecţii au ales exact simbolurile corecte dintre 120 de variante false, în medie, procentul de reuşită fiind de 63 la sută. „Chiar dacă nu suntem conştienţi, creierul nostru cunoaşte valoare unei recompense şi ne îndrumă în deciziile noastre“, este de părere Pessiglione. În ciuda faptului că multă vreme s-a crezut că mesajele subliminale, transmise pe micile sau marile ecrane, cu scopul de a-i convinge pe oameni să cumpere un anumit produs, nu sun