Sâmbătă seara a luat sfârşit, la Tokio, cea de-a patra ediţie a unui concurs pe cât de inedit, pe atât de flatant pentru ţara noastră: Concursul Internaţional de Interpretare Muzicală „România“, competiţie care se adresează tinerilor instrumentişti şi solişti vocali, de la 15 la 35 de ani.
Cu toate că înscrierea se taxează cu o sumă mai mult decât consistentă, anul acesta s-au prezentat la start cu mult peste 100 de concurenţi, determinând existenţa unei etape de preselecţie (pe baza unor înregistrări audio), urmată de etapa întâi şi de etapa finală (în care s-au calificat circa 30 de tineri).
Principala dificultate a acestui concurs rezidă în faptul că trofeul (Grand Prix Romania) se acordă unui singur muzician, indiferent de secţiunea la care candidează, astfel concurenţa fiind acerbă. Iar acest mult râvnit trofeu constă într-o statuetă şi... un bilet de avion cu destinaţia Bucureşti, pentru o vizită în România şi pentru un recital.
Este adevărat că mai există şi premii pe secţiuni, care au doar valoare sentimentală, răsplătind eforturile celor mai buni interpreţi vocali, respectiv celor mai buni suflători, celor mai buni percuţionişti, celor mai buni cordari şi ale celor mai bune ansambluri de muzică de cameră.
Fericita câştigătoare a trofeului, care a primit premiul cu nestăpânită emoţie, se numeşte Ayane Otsuka, are 27 de ani (deşi arată ca o liceană) şi cântă, cu adevărat foarte bine, la flaut. Ea a interpretat în finală „Cântece valahe“, de Franz Doppler, compozitor romantic din Imperiul Austro- Ungar, prieten cu Franz Liszt şi cândva vizitator al Ţărilor Române. Merită să le ascultaţi (pe ea şi pe violonista Saori Koike, câştigătoare a unui premiu special oferit de sponsori) la Bucureşti, pe 3 octombrie, de la ora 18.00, la Palatul Cantacuzino (recital la care intrarea este liberă).
Se mai cere