Litoralul românesc pare că aşteaptă să fie ajuns din urmă de concurenţa din regiune: se dezvoltă greu, trăieşte mult datorită weekendului şi pierde turişti străini rapid şi sigur.
Operatorii români estimează chiar că, în urmă torii ani, străinii se vor orienta nu doar către Bulgaria, ci şi către ţările vecine cu staţiuni mai puţin dezvoltate în prezent.
„Este vorba despre litoralul ucrainean şi rusesc al Mării Negre. De asemenea, Muntenegru începe să fure din clientela care ar putea constitui ţinta românilor. Chiar şi Albania promite să se dezvolte ca destinaţie turistică de litoral“, a declarat Traian Bădulescu, purtător de cuvânt al Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT). Asta crede şi Doru Glăvan, directorul Agenţiei Latina, care atrage turişti străini în România. „Litoralul ucrainean, de exemplu, este o zonă foarte frumoasă, care odată cu rezolvarea problemelor politice, dar şi cu investiţii noi, ar putea deveni foarte atractivă“, a afirmat Glăvan. Printre staţiunile din Ucraina şi Rusia cu potenţial turistic se numără Aluşta şi Alupka sin Insula Crimeea (Ucraina), Odessa (Ucraina) sau Soci (Rusia). Şi românii au avut ocazia anul acesta să se orienteze către litoralul ucrainean. „Am avut o oferta la Târgul de Turism. Au fost câteva cereri, dar puţine. Românii nu-şi cunosc vecinii din punct de vedere turistic“, a spus Svetlana Ckoryk, director al agenţiei Sun Pradise, care se ocupă de piaţa turistică de est.
Hotelierii îi preferă pe românii cheltuitori
Numărul turiştilor pe litoral a crescut în această vară cu 15%, faţă de anul trecut, ajungând la 1,4 milioane de persoane. Cei mai mulţi atraşi au fost românii: doar 100.000 de stăini ne-au călcat pragul, în scădere cu 20% faţă de anul trecut.
Turiştii străini au ocolit staţiunile româneşti şi din cauza principiului hotelierilor. Aceştia pre