Sursa: Sorin Antonescu
Ce altă „Românie în mic“ mai sinistru-grăitoare despre complicitatea hidoasă şi delaţiunea generală, despre domnia urâtului, sforăriile autodemolatoare, contraselecţia, corupţia, cenzura, ura de sine, frica îndobitocitoare, şcoala umilinţei, teroarea politică şi sabotarea Valorii oriunde şi oricum ar fi fost ea? Să ai acum şansa de-a-i etala măruntaiele chiar din sala cazanelor, dar a te rezuma să pui iniţiale (uneori false şi astea!) în locul numelor duhnitoare! Să fi lucrat 27 de ani în prim-planul acestui colos putred, pustiitor malaxor moral, nimicitor creuzet de conştiinţe, şi să-i menajezi până la alintare creierii diriguitori, turnătorii dezgustători, ideologii, responsabilii „cu Viza“, cadriştii, linguşitorii, duplicitarii, libidinoşii, şantajiştii, oferindu-le suprema, nesperata şi nemeritata şansă a anonimatului?
Aşa ceva, să mă ierte doamna Delia Budeanu, e de neiertat. „Live“, cartea Domniei Sale apărută la editura Vremea şi lansată-n primăvară la Bookfest, avea toate atributele succesului: dezvăluiri din interior, o biografie fracturată dramatic şi spectaculos, turnante, reveniri, umiliri, triumfuri, totul scris într-un stil direct, alert, emoţional, ataşant inclusiv prin micile cochetă rii şi impulsuri narcisiace. Şi totuşi, în final, în locul disecării instituţiei, în locul demontării mecanismelor de pradă, tortură, deriziune şi decerebrare planificată, avem doar crochiul unui studiu de caz, lamentoul diafan al unei conştiinţe fracturate în menghina sistemului.
Să nu fiu nedrept. Până la un punct, lucrurile chiar sunt revelatorii pentru ansamblul fenomenului şi cartea încântă prin prospeţime şi francheţe. Absolventă de filosofie în 1969, cu un fizic superb („semănam izbitor cu Ema Peel“, seducătoarea Tara King din serialul „Răzbunătorii“), copleşită de popularitatea indiscutabilă (şi invidiab