Inaugurăm azi rubrica prin care vă facem cunoscute drepturile pe care le aveţi în calitate de cumpărători. Sursa: Rayvan Valcanenatu
Noua lege (privind vânzarea produselor şi garanţiile asociate), intrată în vigoare în 2007, nu mai obligă vânzătorul să acorde certificat de garanţie, însă dacă acesta susţine că oferă garanţie produselor comercializate, este obligat să se ţină de cuvânt.
Lipsa de garanţie nu privează consumatorul de drepturi. Acesta poate să reclame, în termen de doi ani, eventualele inconveniente ale produsului - care se regăsesc în lege sub denumirea de „lipsă de conformitate“. În primele 6 luni de la livrare, cumpărătorul nu este nevoit să demonstreze că lipsa de conformitate a existat la momentul cumpărării, ci trebuie doar să se prezinte la vânzător şi să aleagă una din modalităţile de despăgubire: reparare, înlocuire sau rezilierea contractului, în anumite limite.
Produsul trebuie să întrunească patru condiţii ca să fie considerat în conformitate cu contractul. O vom prezenta astăzi pe prima. Produsul trebuie să corespundă scopului pentru care sunt utilizate în mod normal obiectele de acelaşi tip. Lipsa de conformitate se încadrează în acest caz în noţiunea de defect. De exemplu: frigiderul nu îngheaţă, pantofii se rup de la prima purtare, becul se arde după cinci minute de la instalare etc. De pildă, comandaţi un mobilier de bucătărie, cu anumite dimensiuni, din lemn de nuc şi cu sertare care să fie prevăzute cu dispozitive de siguranţă pentru copii.
Mobilierul vă este livrat la dimensiunile specificate, dar este din lemn de stejar, iar sertarele nu au dispozitive de siguranţă. Vânzătorul va fi obligat să repare această lipsă de conformitate.