Exista cel putin o piata in care suntem campioni mondiali - piata berii. Reteta de succes de pe piata berii va trebui preluata si pe alte piete similare - piata laptelui, a racoritoarelor sau a vinului.
Ar trebui sa invatam de la berari despre productie, marketing si dezvoltarea pietei.
Consumand aproape 100 de litri de bere pe cap de locuitor, ne incadram lejer in top 10 mondial, in timp ce bem totusi de doua ori mai putina apa imbuteliata decat media europeana.
Avantul luat in ultima vreme de piata berii m-a facut sa ma gandesc ca in multe piete similare se vor dezvolta concepte aproape identice: productie diversificata si mereu in schimbare, idei de marketing profesioniste dublate de bugete de publicitate consistente si o dezvoltare accelerata a pietei.
In primul rand, dezvoltarea pietei este surprinzatoare.
Pentru anul acesta, vorbim de o valoare a pietei estimata la 1,4 miliarde de euro.
Sa fie vanzari nascute doar din simpla noastra pasiune de a combina berea cu fotbalul sau cu orice altceva? Sau sa fie vorba de niste directori de branding iscusiti? Probabil raspunsul potrivit este cate putin din fiecare.
Vanzarile au fost impulsionate si de segmentarea pietei. PET-urile (sau sticlele de plastic) si segmentele cu pret scazut cresc cu 30%.
Conceptul insusi de bere in PET-uri a fost dezvoltat si a dezvoltat enorm piata, fiind segmentul cu cea mai mare crestere, de departe.
Daca este sa luam alte piete in comparatie, cum ar fi piata vinului sau a produselor lactate, vom putea constata ca rata de crestere este aproape la jumatate. Nu este neaparat doar ideea de innoire a produsului in sine, ci si de modul in care a fost prezentat publicului larg.
Aici ajungem la cea de-a doua caracteristica, inovatia in marketing. In anii 1990 se distingeau intre doua paliere de calitate si doar cateva branduri, berea ro